Rebecca Selberg

Docent | Senior lecturer

Rebecca Selberg

Mellan kulturkrig och byråkrati : Om akademisk frihet och universitetslärares professionalitet

• Rebecca Selberg
  • Robert Holmberg

Ett av de senaste årens mest uppmärksammade fenomen inom högre utbildning handlar om olika former av gränshållande kring potentiellt upprörande undervisningsinnehåll. Dessa konflikter har lett till intensiv mediabevakning och politisk mobilisering. Men bortom de mest uppmärksammade konflikterna finns återkommande och vardagliga situationer där frågor om exempelvis bild- och språkbruk utmanar studenter och lärare när de möts i undervisningen. Essän argumenterar för att det behövs fler och bättre samtal om sådana konflikter och spänningar. Men debatten bör präglas av en analytisk hållning som sätter undervisningsuppdraget i centrum. Syftet med essän är att erbjuda lärare analytiska ingångar till fördjupad reflektion genom att först problematisera begreppet akademisk frihet; därefter diskutera realiseringen av frihet och ansvarstagande inom ramen för specifika styrmekanismer; och slutligen lyfta fram reflexivitet och etik som centrala i utvecklingen av universitetslärares professionalitet.

• Metalund
  • Department of Psychology