Rebecca Selberg

Docent | Senior lecturer

Rebecca Selberg

Intensivvårdsavdelningarna i Lund och Malmö under Covid-19 : En analys av den organisatoriska responsen och personalens erfarenheter

• Rebecca Selberg

Rapporten sammanfattar det forskningsprojekt, finansierat av Riksbankens Jubileumsfond, som Rebecca Selberg utfört inom verksamhetsområde intensiv- och perioperativ vård (IPV) vid Skånes universitetssjukhus januari 2021 – juni 2022. Rapporten bygger på djupintervjuer och observationer, samt på en strategisk genomgång av tidigare forskning kring krishantering och covidpandemins effekter på vårdpersonal.

Rapporten visar att coronapandemin skapade en djupgående kris för IPV och dess medarbetare. Inledningsvis präglades krisen av splittring och brist på tillit, men relativt snart fann organisationen sin kraft i teamarbetet och lyckades hantera ett kraftigt utökat samhällsbärande uppdrag på ett effektivt sätt. Personalens initiativförmåga och tillit till varandra och de närmaste cheferna utgjorde en central resurs för organisationen. Samtidigt ställdes chefer och anställda inför svåra etiska dilemman och avvägningar, som organisationen inte fullt ut lyckades skapa kommunikation och reflektion kring. När krisen blev långdragen drabbades personalen av empatitrötthet och frustration, till rätt stora individuella kostnader. Trots allt klarade organisationen krisen väl, och inte minst berodde detta på chefernas vilja att lyssna på personalen och stötta dem med de resurser som fanns till hands. Organisationens kanske främsta styrka är den flexibla, engagerade och lojala personalen, och chefernas tilltro till sina medarbetare.

Viss risk finns för att IPV inte tillräckligt väl lär sig av de erfarenheter och kunskaper som chefer och anställda samlade på sig under pandemin. Krisplaneringen behöver förbättras framöver, och särskilt bör IPV utveckla strategier för att mobilisera resiliens och det som kallas adaptiv kapacitet.

• Division of Risk Management and Societal Safety

Report